Friday, August 13, 2010

kau..aku..dan Dia..




بس
م الله الر حمن الرحيم


Hari : Jumaat
Masa : 1.55 petang
Tarikh : 13 Ogos 2010
bersamaan "3 Ramadhan 1
431"


Sebagai seorang yang dinamakan manusia,
kita dilahirkan penuh dengan kekurangan.

Dan antara kekurangan yang amat jelas dapat dilihat kini adalah lemahnya seseorang dengan jantina yang berlawanan.
Lelaki akan lemah apabila berdepan wanita,
dan wanita akan lemah apabila berdepan dengan lelaki.


Namun kita harus sedar dan mengakui kekurangan yang wujud dalam diri kita. Sudah berapa kali kita mendengar kisah lelaki dan perempuan yang bersahabat baik, menjadi best friend, dan rupanya dalam diam si perempuan menyimpan perasaan terhadap si lelaki. Dan apabila lelaki mengetahuinya, mungkin dia akan berasa bingung kerana mereka hanya kawan, bagaimana kawannya boleh menyimpan perasaan?

Biasanya, di saat ini, apabila dah susah, barulah kita nak kembali kepada Islam. Barulah kita nak ikut cara berhadapan dengan berlainan jantina yang ada dalam agama.

Kaum lelaki kena sedar, bahawa hati perempuan ini tersangatlah lembut.

Ya,ya, saya tau, saya tau, mungkin itu jawapan yang keluar.

Mungkin kalian tahu, tapi kalian belum memahami.

mungkin dengan gurauan anda yang mungkin bagi anda biasa,
namun dapat menyentuh hati perempuan itu.
Hatta perkara kecil sekalipun. Andai dia dapat merasai keikhlasan anda,
hatinya akan sangat mudah untuk 'terpaut'.


Atau mungkin layanan anda terhadapnya yang dirasakan 'lain',
walaupun hakikatnya anda memanglah seorang yang
'friendly
' dan 'happy go lucky'. Contohnya.


Bagi kalian itu perkara biasa, namun sang perempuan yang terseksa. Ini pemerhatian saya daripada banyak perkara yang berlaku di sekeliling. Selepas itu barulah nak saling menyalahkan antara satu sama lain. Yang peliknya, kita jarang nak menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu.

Lelaki: "Sapa suruh pikir lain? Aku tak pernah mengaku apa-apa pun"
Perempuan: "Action speaks louder than words! Dah tau tak suka buat apa nak baik-baik dengan aku!?"

Contoh lain, menzahirkan doa kita padanya. Misalnya, "Saya selalu doakan awak" ataupun apa-apa saja doa yang diungkapkan buat perempuan itu dan diketahui olehnya. Nampak macam ok kan? Tapi benda macam itu pun boleh buatkan perempuan itu suka. Contoh ayat dalam hati: "Oh baiknya hati dia, doakan aku...waaaaa"

Doakanlah puas-puas, namun rahsiakanlah darinya.
Kan doa itu dipanjatkan ke atas tuhan.
Jadi cukuplah Allah yang mengetahuinya.


Di sini, barulah kita nampak hikmah mengapa Allah menetapkan berbagai-bagai aturan dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan. Kerana yang menciptakan PASTI lebih tahu tentang ciptaan-Nya. Namun kita sering melampaui batas itu, mungkin kerana lupa, atau disebabkan hati kita yang jauh dari-Nya, wallahua'lam, masing-masing boleh jawab sendiri.

Jadi sama-sama kita mengingatkan diri sendiri dan sahabat-sahabat kita.


article ini dipetik daripada iLuvislam.com..


MySpace
notakaki :
mase singgah iluvislam.com tadi,
terbace article ni..so, tbe2 rase nk
kongsi dgn sahabat2~ (^_--)v
[juga untuk peringatan diri sendiri]





4 comments:

MR. MIND said...

jagalah setiap hubungan itu sebaik-baiknya.....jgn lupa dtg kat kdai MM kat dc.....

atOn said...

yup! (^_--)v

insya-Allah...
hohoho..mgu lps byk kali kot terserempak MM.. :D

"Selamat Menjalani Ibadah Puasa"

K2r~90 said...

lelaki nie kdng mmg sengal, kalu x tegur kate sombunk, kalu tegur gedix plak haduii
jadi bkwn x pe memilih demi mjge maruah kite..

hehe tenkz lawati belog ku..

atOn said...

@};- K2r~90

yup2...betol tuh!! sokong 100%..
hehe~ (^_--)v

ur welcome..
thanx juge krna mengunjungi atonisation ini.. =)



combat position