Wednesday, January 26, 2011

Kopi & Pasta



Assalamualaikum w.b.t..

subhanallah..damai sungguh petang ni.. :)
rase nye, lame dah tak update blog dengan ayat sendiri..
asyik "kopi & pasta" je...tak best la cenggitu..

hmm..dah lame juge tak ber"blogwalking"..
tibe2 rase rindu nak berjalan2 ke blog blogger lain..
tapi, apakan daya..jadual sangat la pack..
ditambah lagi dengan internet yang tak brape nak okeh ni..

semua orang dah stat packing barang2..
sebab 29 Jan - 6 Feb ni mid-semester break..taapiiii.....

MySpace
hmmm..apakan daya~
mengapakah UiTM perlu mengadakan
"Kursus Destini Kenegaraan" pada waktu itu..
ye..maybe, hanya 4 hari...tapi, ia benar2 berharga buat kami..
tidak mengapa duhai sahabat..kerana...


MySpace
"Kita merancang dengan cita-cita tetapi
ALLAH jua merancang dengan CINTA-NYA.."



Monday, January 24, 2011

jangan bersedih sahabat ku...



Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah..syukur ya Robb~

Hari ini, aku masih lagi diberi kesempatan oleh-Mu
untuk berpijak di bumi Mu ini..
Hari ini, aku masih lagi diberi kesempatan oleh-Mu
untuk merasai nikmat Islam & Iman.. :)



.........................

Hidup di dunia ini tidaklah selamanya.
Akan datang masanya kita berpisah dengan dunia berikut isinya.
Perpisahan itu terjadi saat kematian menjemput,
tanpa ada seorang pun yang dapat menghindar darinya.

Karena Ar-Rahman telah berfirman:

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ

“Setiap yang berjiwa pasti akan merasakan mati,
dan Kami menguji kalian dengan kejelekan dan
kebaikan sebagai satu fitnah (ujian),
dan hanya kepada Kami lah kalian akan dikembalikan.”

(Al-Anbiya`: 35)


........................


Pagi tadi dalam pukul 5 pagi,
seorang sahabat dapat panggilan telefon dari n9..
mak ciknya meninggal dunia..innalillahiwa inna ilaihi rajiun~
moga roh mak cik Farah berada dalam
kalangan orang2 yang beriman..
amiin..
al-fatihah~





Sunday, January 23, 2011

tinta buat dirinya...

Dengan nama Allah... sebaik-baik Pemberi Ganjaran.

Namamukah yang tertulis di lauh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.

Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!

Kau takkan pernah dapat memberi jawapan,
Kerna jawapannya bukan di tanganmu,
Tetapi di tangan-Nya.
Di tangan Tuhan kita; Allah,
Tuhanku dan Tuhanmu.

Gelisahku memikirkan dirimu,
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku,
Aduhai pria,
Maafkan aku,
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu.

Jemput diriku pabila waktunya tiba,
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia,
Akan kucipta cinta bersama Dia,
Sebelum kucipta cinta antara kita.

Jadilah dirimu kumbang yang hebat,
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar,

Untuk itu, Aku tinggalkan dirimu pada-Nya

Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu,
Tidak ada suatu binatang melata melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya,
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.

Usah bersedih atas perpisahan sementara ini,
Jika benar aku tercipta untukmu,
Tiada apa yang dapat menghalangnya,
Sebelum saat itu tiba,
Berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan,
Mohonlah padanya dengan penuh mengharap.

Yakinlah pada janji Allah!

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji,
dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula),
dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan
laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).
Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka
(yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)"
Surah An Nur: 26


Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu,
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata,
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti.

"Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu,
Daripada yang sekarang (permulaan),
Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
Lalu (hati) kamu menjadi puas."
Surah Ad dhuha: 4 & 5

Beruntunglah kamu!

Tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita
Allah memilihmu!
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini.

"Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya"
Surah As Syams: 8-10

...Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
Maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu...
Surah Fussilat: 30

Dan tika kamu merasa lemah,
Mohonlah kekuatan dari-Nya,
Allah itu dekat,
Yakin pasti.

"Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
Maka mohonlah perlindungan kepada Allah,
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
Surah Fussilat: 36


Kamu dan aku adalah intan terpilih,
Berdoalah aku kuat dan tabah untuk menjaga kilauanku,
Berdoalah tiada sang kumbang durjana merosakkannya sebelum yang halal tiba,
Aku juga sentiasa mendoakanmu agar dalam peliharanya,
Sentiasa.

- Artikel iluvislam.com

Wednesday, January 19, 2011

finally...


بسم الله الر حمن الرحيم

assalamualaikum..

alhamdulillah!! akhirnya..
terupdate juge blog ni.. :)

skrg musim cuaca yang tidak menentu..
sekejap ujan..sekejap terik..
sooo, pandai2lah jaga kesihatan diri masing2 ya~


notakaki: pesanan untuk diri sendiri juga.. (^_^)



Monday, January 10, 2011

seuntai kata untuk dirasa..



بسم الله الر حمن الرحيم

Kalau ingin dimaafkan, belajarlah untuk memaafkan.

Kalau ingin dihormati, belajarlah untuk menghormati.

Kalau ingin difahami, belajarlah untuk memahami.

Kalau ingin disedari, belajarlah untuk menyedari.

Kalau ingin disayangi, belajarlah untuk menyayangi.

Kalau ingin dikasihi, belajarlah untuk mengasihi.

Kalau ingin diterima, belajarlah untuk menerima.

Kalau ingin dihargai, belajarlah untuk menghargai.

Kalau ingin disenangi, belajarlah untuk menyenangi.


Photobucket

Bukan orang lain yang perlu berubah mengikut kehendak kita

tetapi kitalah yang sebenarnya perlu mengubah diri kita.

Memuaskan hati semua orang itu tidak mudah

tetapi berubah untuk memuaskan hati semua orang itu tidak mustahil.

Bak kata pepatah, di mana ada kemahuan di situ pasti ada jalan.

Insya-Allah Dia akan permudahkan.


- artikel iluvislam.com -




Friday, January 07, 2011

Unique - Binnabil huda.mp3 (lirik & terjemahan)



Binnabil Huda versi ARAB






Binnabil Huda (unplugged) versi Melayu







Artis: UNIQUE


Binnabil huda Ya Rasulussalam
Wayamursala rahmatan lil anam

‘Alaikassolatu wa’alaikassalam

Wasohbika wattabi’inal kirom

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Wahai utusan rahmat sekalian alam

Selawat salam pujian untukmu

Para sahabat juga tabi’in yang mulia.


Binnabil huda nahnu jundul huda
Sanabqi ‘alal ‘ahdi tulul mada

Bazzhalnaddima wartadhoinar-roda

Li nashril huda Ya Rasulussalam

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Kami sambung perjuangan sucimu

Berkorban jiwa raga untuk agama

Janji taat setia selamanya


Ya Mustofa Rasullallah
Ya Sanadi Ya Sayyidi

Wahai yang Terpilih, Utusan Allah
Kau sandaranku, Pemimpinku


Sollu..Sollu, sollu, sollu..
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa aalihi Muhammad

Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa sohbihi Muhammad

Mari selawat beramai-ramai
Ya Allah, selawat atas baginda Muhammad, dan keluarganya

Ya Allah, selawat atas baginda Muhammad dan para sahabatnya.


Binnabil huda nahnu jundul huda
Sanabqi ‘alal ‘ahdi tulul mada

Bazzhalnaddima wartadhoinar-roda

Li nashril huda Ya Rasulussalam

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Kami sambung perjuangan sucimu

Berkorban jiwa raga untuk agama

Janji taat setia selamanya


Ya Shafi’ie Khuz biyadi
Ya Rasullallah, Habiballah

Huwal Hadil Basyir

Wahai yg memberi syafaat ambil/pegang tanganku,
Pesuruh Allah, Kekasih Allah,

Dialah petunjuk, dialah pemberi khabar gembira.


Sollu,sollu, sollu, sollu..
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa aalihi Muhammad

Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa sohbihi Muhammad

Mari selawat beramai-ramai,
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya,

Ya Allah, selawat atas baginda muhammad dan para sahabatnya.


Shafi’una..shafi’una..shafi’una..shafi’una..
Wahai yg memberi syafaat,

Rasulallah..
Habiballah..

KeNabiyallah..

Sofiyallah,

Pesuruh Allah,


Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad dan para sahabatnya

Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya



Tuesday, January 04, 2011

ahlan wasahlan!!




Sunday, January 02, 2011

✿ 1.1.11 ✿



بسم الله الر حمن الرحيم

assalamualaikum..

awal mula pertama mula..
Alhamdulillah!! syukur kita kehadrat Yang Esa..
kerana kita semua masih lagi dipinjamkan nyawa oleh-Nya
hingga dapat melangkah ke tahun 2011 ini~ (^^_)


MySpace
ya Rabbi!!
5 hari dah terbengkalai blog ni..

ni gara2 last minit punye program la ni..ish3~
[ep!! ep!! tak baik ngeluh.. =) ]

haaa..mesti pelik kan..
kenape pulak title entri ni 1.1.11
sedangkan blog ni diupdate pada 2hb.. :D

jeng.jeng.jeng!!


entri kali ni spesel buat Farah-chan!!
[wow!! ni mmg betol2 budak new year ni..]


"SELAMAT HARI LAHIR!!"
buat farah.. =)

smoga segala impian mu tercapai..
moga dipermudahkan segala urusan oleh-Nya..
smoga diberikan kejayaan + kebahagiaan dunia akhirat..
moga persahabatan kita kekal sampai bila2 !!
insya-Allah...amiiin~

dan

"SELAMAT TAHUN BARU 2011"
kepada semua blogger / reader yang singgah ke sini..
smoga segala azam dan impian kalian akan tercapai..insya-Allah..amiin~



Photobucket


"Setiap kali datangnya tahun baru membuatkan aku risau dan resah,
kerana semakin singkat umur ku, semakin dekatnya ajal ku,
semakin tipisnya waktu pengampunan Allah terhadap ku,

semakin dekatnya hari perhitungan ku..."
[Abu Hurairah r.a]


Photobucket








combat position