Wednesday, December 22, 2010

Islam pada nama saja...adakah kita golongan itu? Nau'dzubillah..



بسم الله الر حمن الرحيم


assalamualaikum w.b.t.

khaifa halukum ya akhi, ya ukhti? =)
[eh2, speaking arab hari ni..ape cite??]


sana sini sibuk mengatakan tentang AURAT..
buka blog sana, entri pasal tudung..

buka blog sinun, membicarakan hal yang sama..
cuma cara penulisan dan penyampaian saja yang berlainan..
tiba2 hati terpanggil untuk membicarakan tentang ini.. =)




Photobucket


Daripada Ali bin Abi Talib r.a berkata :
Telah bersabda Rasulullah s.a.w :

"Sudah hampir sampai suatu masa
di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya NAMAnya,
dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya TULISANnya.
Masjid-masjid mereka TERSERGAN INDAH, tetapi ia kosong daripada hidayah.
Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit.
Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali."

(H.R al-Baihaqi)


Photobucket



Jika kita perhatikan, dunia Islam pada hari ini..
Keadaannya tidak begitu jauh dari gambaran yang telah
dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w ini.



1) Islam pada nama?

-> macam
2 jawapan kite boleh jumpe..

"Alaaa...kire ok lah aku pakai tudung..
daripada dorang tu..tak pakai tudung langsung!"

"Hellooo, aku ni tak pakai tudung pon!! lagi baik tau daripada
depa yang pakai tudung tapi buat maksiat!!"

Sudah
2 la tu..tak payah la duk tuding jari kat orang lain..
kita cermin diri kita dulu..sempurna sangatkah diri kita ni?
[ya..ini buat peringatan diri saya juga..]


" Kebanyakan penghuni-penghuni di Neraka adalah wanita "
(Sahih Muslim
)

kamu..kamu..dan kamu!
mahukah termasuk golongan yang disebut??
[nau'dzubillah]





2) Al-Quran hanya tinggal tulisan?

berapa banyak al-Quran di rumah?
adakah semuanya digunakan?
[alhamdulillah jika ya]

tapi, saranan saya..jika mahu membeli al-Quran..
belilah yang ada terjemahan..kerana, tidak semua yang
mengambil Bahasa Arab sebagai 3rd languange..
ok! itu hanya gurauan.. =)

dengan tafsiran tersebut,
insya-Allah kita akan lebih memahami
dan mendalami isi al-Quran itu..




3) Masjid tersergam indah,
tapi kosong dengan hidayah?


-> cube list kan senarai masjid terkenal..

1) Masjid Wilayah Persekutuan di Jalan Duta..
2) Masjid Kristal di Terengganu..
3) Masjid Sultan al-Mizan di Putrajaya..
4) Masjid Negara di Kuala Lumpur..
5) Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz di Shah Alam..
6) Masjid Putra di Putrajaya..
7) Masjid Zahir di Alor Setar..

wow!! banyak sungguh.. =)
tapi, takkan kite singgah tapi hanya untuk
mengambil gambar buat kenang-kenangan?
tepuk dada, tanya iman..




4) Ulama sejahat2 makhluk?

-> Ulama yang dimaksudkan dalam hadis di atas ialah Ulama su'..
Su' dalam bahasa arab bermaksud "buruk"..
Ianya disebut ulama kerana baju dan lisannya seperti ulama,
dan disebut su' kerana perbuatan, ajakan dan hatinya yang jahat.



wa'allahualam~
[sekadar renungan kita bersama...]
✿>- rujukan di sini dan sini... =)






9 comments:

aixoruz said...

wah....sokong3 :D
islam bkn hny pada nama :D

imah ishak said...
This comment has been removed by the author.
atOn said...

@};- aixoruz

yup..soo, kite semua la kene buktikan sendiri bahawa kite ni bukan Islam yang hanya pada nama saja.. =)

nor azizah ishak said...

suka entri neh...time kasih kak ton!

atOn said...

@};- azizah

suke ye?
saya juge!! (^^_)
same2 syg ku..

Ad-Dien said...

salam ziarah..entri yang menarik..blog pon cantik..dah follow pon..syukran
jemputlah ke blog sy tiada indah..

http://addienblog.blogspot.com/

smoga beroleh manfaat bersama,InsyaAllah

atOn said...

@};- Ad-Dien

wa'alaikumsalam..
afwan~

syukran juge sudi singgah dan tinggal komen.. =)

insya-Allah~ (^^_)

Athicka said...

~Sbhanallah posting yg bgus aton-chan..nnt post la yg bez2 lg..yg bole dktkn kter sumer kpd Allah..

~Selamat berjuang di medan penulisan nie sahabatku..truskn berjuang!

atOn said...

- insya-Allah...atiq-chan~ =)

- syukran atas segalanya atiq..kite amat memerlukan atiq dlm medan ni..moga akan ada ilham yg lebey mantap lagi drpd Allah..amiin~



combat position